Kozmetika, Mikrobiom

Sijoča koža “inside-out”!

Zdravje kože je odraz stanja črevesnega mikrobioma

V zadnjem času vas je že velika večina ugotovila, da smo na naši strani dodali, morda komu nekoliko nelogično, kategorijo izdelkov – kozmetika. Glavni razlog je v vse večjem poudarku na raziskovanju vpliva mikrobioma črevesja na stanje kože. Po nekaterih najnovejših raziskavah mikrobioma črevesja, ta dokazano vpliva, tako posredno (zapletene interakcije mikrobioma z imunskim sistemom in lokalnimi vnetji) kot tudi neposredno (direkten vdor črevesnih bakterij in njihovih presnovkov direktno v krvni obtok) na stanje kože.

Kožne manifestacije so pogostokrat spremljajoči znaki motenj v prebavilih (disbioza).

Raziskave kažejo na potencialno povezavo:

– med rozaceo in Helicobacter pylori, patogenimi bakterijami, ki jih najdemo v želodcu in tankem črevesju;

– na atopijski dermatitis dojenčkov, ki nastane zaradi pomanjkanja raznolikosti črevesnega mikrobioma (pomanjkanje vrst Lactobacillus in Bifidobakterij);

– na nastanek aken, omenjen proces je kompleksnejši in kombinacija večih dejavnikov, vendar so zadnja dognanja potrdila, da je kot ključni faktor za poslabšanje stanja lahko motnja črevesnega mikrobioma.

Stanje kože lahko izboljšamo posredno s spremembo prehrane in stila življenja, s čimer vzpodbudimo razvoj sestave črevesnega mikrobioma. Z vnosom vlaknin v črevesje, ki jih mikroorganizmi pretvorijo v kratkoverižne maščobne kisline, spodbudimo rast nekaterih kožnih mikrobov, ki vplivajo na imunsko obrambo in zmanjšanje vnetja kože.

Najbolj učinkovita prehrana, ki jo črevesni mikroorganizmi pretvorijo v kratkoverižne maščobe so:

–          inulin (artičoke, česen, čebula, por, rž, šparglji),

–          fruktooligosaharidi (različna zelenjava, banane, česen, šparglji),

–          odporen škrob (odporen škrob lahko dobite iz zrn ječmena, riža, fižola, zelenih banan, stročnic in krompirja, ki so bili kuhani in nato ohlajeni),

–          pektin (bogati viri pektina so jabolka, marelice, korenje, pomaranče,…),

–          arabinoksilani (v vodi topne vlaknine se nahajajo v žitnih zrnih – to so najpogostejša vlaknine v pšeničnih otrobih, ki predstavlja približno 70 % celotne vsebnosti vlaknin).

Vloga probiotikov pri zdravju kože

Nedavne raziskave kažejo, da dodatek probiotikov predstavlja obetaven potencial v vlogi preprečevanja in obvladovanja različnih kožnih motenj.

Seveda je v obliki probiotikov na voljo veliko sevov bakterijskih vrst, vendar sta pri zdravljenju kože najbolj pomembna Lactobacillus in Bifidobacterium. V nedavni študiji na ljudeh so po 12-tedenskem jemanju Lactobacillus brevis (naravni vir je probiotični jogurt) opazili znatno zmanjšanje izgube vode čez kožno povrhnjico in povečano hidracijo kože. Druga študija je pokazala tudi znatno izboljšanje elastičnosti kože in povečano hidracijo kože po 12 tednih peroralnega jemanja Lactobacillus Plantarum (naraven vir je kislo zelje).

Zaključek:

Splošno znano je, da je prehrana ključni dejavnik, ki vpliva na delovanje mikrobioma v prebavilih. Pomembno vlogo na raznolikost črevesnih mikrobov igrajo prehranske vlaknine – prebiotiki, ki so njihova glavna hrana, katero fermentirajo v kratkoročne maščobne kisline, ki spodbujajo zdravo debelo črevo. Večji in raznovrstnejši kot bo vnos prehranskih vlaknin, večja bo raznolikost črevesnih mikrobov.

Priporočen dnevni vnos vlaknin po WHO smernicah je 30 g na dan, običajno pa jih dobimo približno 14 g ali celo manj. Dobri viri prehranskih vlaknin oz. prebiotikov so: oves, chia semena, laneno seme, fižol in ostale stročnice, zelenjava, avokado, jabolka, nezrele banane, oreščki in semena.

Uživanje probiotičnih živil je prav tako odličen način, da zagotovite široko paleto koristnih sevov mikroorganizmov v črevesju, saj ti pomagajo ohranjati zdrav črevesni mikrobiom in spodbujajo zdravje kože. V vsakodnevni jedilnik zato poskušajte vključiti tudi del naslednjih živil: kislo zelje, naravni jogurt, kefir, kimchi, miso, tempeh in kombucho.

Ustrezna negovalna kozmetika, je le kot dopolnilo in pomoč za dosego zopet normalnega stanja, no normalne kože ;).

Za zdravo kožo »inside – out«!

Starter kulture (9)

Kozmetika (16)