Kefir

Veganski kefir

Kako si lahko sami pripravimo veganski kefir?
Imate željo po mlečnem kefirju, njegovem tipičnem okusu in ugodnih učinkih na prebavo in zdravje, pa ga zaradi alergije na razne sestavine v mleku ne morete uživati? Povrhu tega, veganskega kefirja tudi ni možno kupiti v trgovinah. Spodaj vam zato predstavljamo možnost izdelave kefirja s starter kulturo Kefir VIVO in rastlinskimi nadomestki mleka, npr. sojinega, kokosovega, mandljevega,…

Priprava kefirja na osnovi rastlinskih nadomestkov zahteva nekoliko več eksperimentiranja, predvsem s pravilnim izborom rastlinskega mleka, saj se sestava rastlinskih nadomestkov zelo razlikuje v primerjavi z mlekom živalskega izvora. Še posebna pazljivost je potrebna pri komercialno dostopnih rastlinskih nadomestkih mleka. Pred nakupom zato nujno preverite sestavo dodatnih snovi kot so konzervansi, umetna sladila, zgoščevalci in arome, ki niso zaželeni pri pripravi veganskega kefirja. Priporočamo organsko pridelavo rastlinskih nadomestkov s čim manjšo vsebnostjo vseh naštetih dodatkov.

Ali je mlečna kislina veganska?
Pri izdelavi kefirja poteče fermentacija, kjer mlečnokislinske bakterije razgradijo ogljikovodike (sladkor, škrob) v metabolit mlečno kislino. Mlečno kislino so prvič odkrili v 18. stoletju v mleku, zato je dobila omenjeno trivialno ime, sicer pa se kemijsko imenuje 2-hidroksipropanojska kislina in nima ničesar skupnega z mlekom živalskega izvora.

Izdelki starter kultur VIVO ne vsebujejo mleka v prahu, zato se jih lahko uporablja za pripravo veganskega kefirja.

Kako izbrati rastlinski nadomestek mleka?
V široki paleti rastlinskih nadomestkov mleka, ki jih ponuja tržišče, se je potrebno pri izbiri osredotočiti predvsem na okus, ki vam ustreza. Konsistenca veganskega kefirja ne bo enaka klasičnemu kefirju zaradi značilne naravne sestave rastlinskih nadomestkov.
Posebno pozornost pa je nato potrebno nameniti sestavi, ki je navedena na zadnji strani izdelka. Vse arome, konzervansi, zgoščevalci bodo na koncu vplivali na uspešnost izdelave, okus in konsistenco vašega izdelka. V primeru vsebnosti konzervansa, le ta vpliva na razvoj kefirjevih kultur, ki jih lahko popolnoma zavre in priprava kefirja ne bo uspela. Najboljša izbira so še vedno domači pripravki rastlinskih nadomestkov.

Podajamo vam nekaj usmeritev, da bi vam veganski jogurt zagotovo uspel:

Za prve poskuse priprave kefirja priporočamo sojino ali kokosovo mleko.

Sojino in kokosovo mleko
Za tiste, ki si želite veganski kefir brez soje, je kokosovo mleko odlična izbira. Pri izbiri kokosovega mleka bodite pazljivi, da ima vsebnost kokosovega oreha višjo od 60 % in ne spada pod kokosove napitke.

  1. 1 liter mleka (sojino ali kokosovo) segrejemo do 30 °C.
  2. Dodamo približno 4 čajne žličke kokosovega ali drugega sladkorja, ali inulina. Umetna sladila niso priporočljiva.
  3. V mleko nato vmešamo starter kulturo in pustimo stati v steklenici ali posodi na sobni temperaturi od 24 do 48 ur. Steklenico ali posodo le pokrijemo, ne zapremo s pokrovčkom.

 

Mandljevo, ovseno, riževo mleko in mleko indijskih oreščkov
Sestava omenjenih rastlinskih nadomestkov je zaradi odsotnosti beljakovin, ogljikovih hidratov in maščob, neugodna za izdelavo kefirja. Prav tako ima kefir pripravljen iz mandljevega mleka lahko zaradi vsebovanih žveplovih spojin neprijeten okus. To lahko izboljšamo z dodatkom sladkorja, ki ga mikroorganizmi kefirjevih zrnc porabijo za svoj obstoj. Tudi časovno in temperaturno se čas fermentacije podaljša. Pri omenjenih rastlinskih nadomestkih bo čas fermentacije nekje od 36 do 40 ur s segrevanjem do 30 °C.

Zaključna faza priprave veganskega kefirja
Zelo pomembna faza je »zorenje« kefirja v hladilniku, in sicer do 24 ur po fermentaciji.

Zaključek
V primeru, da ne uživate mleka živalskega izvora, želite pa uživati kefir pripravljen iz rastlinskih nadomestkov mleka, je sedaj to možno s pripravo lastnega izdelka s starter kulturami VIVO.

Kot smo že uvodoma omenili, ni vsak rastlinski nadomestek mleka ustrezen za pripravo kefirja. Za začetek priporočamo izdelavo kefirja iz sojinega oz. kokosovega mleka. Kasneje pa se lahko lotite eksperimentiranja tudi z ostalimi rastlinskimi nadomestki, kjer je pri ustrezni izbiri potrebna še posebna previdnost glede vsebovanih snovi – aditivov.